Saturday, February 7, 2009

Organic Farming


Penanaman organik memerlukan tanih yang bebas daripada pencemaran. Sebelum bercucuk tanam tanah itu hendaklah dibiarkan selama 2-7 tahun untuk memastikan tanihnya yang tidak terdedah kepada pencemaran kimia atau persekitarannya.

Lazimnya proses penanaman yang piawai melibatkan penyuntikan dengan ubat perangsang atau bahan tambahan untuk mempercepatkan pertumbuhan atau menggunakan baja tiruan serta racun perosak- semua ini diharam sama sekali dalam petanian organik.

Kawasan disekeliling juga mesti bebas daripada pencemaran agar tapak penanaman tidak tercemar. Ini dapat menjami mutu ketulenan  makanan yang terhasil dari kawasan terebut.

Peringkat seperti menuai, memproses dan membungkus termasuk pengeluaran haruslah di kawal secara ketat untuk memgelakkan pencemaran dari bahan kimia seperti peawrna, bahan awet dan penstabil. Jika ini dapat di kawal dari mula hingga akhir dalam setiap peringkat pengilangan maka hasil pengeluaran bolehlah dikelaskan  sebagai makanan pencemaran sifar atau 100% tanpa pencemaran.

No comments:

Post a Comment