Friday, January 30, 2009

Gama Linokelik dan Super-Oxide Dismutase (SOD)


Kandungan Asid Gama-Linokelik (GLA) dalam spirulina 3 kali lebih tinggi dalam minyak Evening Primerose.GLA ialah salah satu jenis lemak sihat yang diperlukan oleh tisu saraf otak agar berfungsi dengan sempurna. Antara fungsinya ialah mencegah masalah dermatitis di kalangan kanak-kanak,asma, trombosis saluran darah dan melambatkan proses penuaan. Satu kajian telah dibuat ke atas kanak-kanak yang mengambil satu gram spirulina selama 6 bulan berupaya meningkatkan 81% pencapaian akademik mereka.

Spirulina juga bertndak sebagai Super-Oxide Dismutase (SOD). Bagi mereka yang mementingkan kecantikan kulit Spirulina adalah jawapannya. Ia dapat meningkatkan sistem keimunan, menolong mengurangkan sel tak normal dan membantu melambatkan proses penuaan,. Spirulina mempunyai SOD yang berkualiti tinggi berbanding dengan lain-lain makanan. Ia juga megurangkan pigmentasi disebabkan asid nukleik yang terdapat di dalamnya.

Protein dalam spirulina pula 5 kali lebih tinggi daripada susu lembu. Protein dalam spirulina lebih sihat daripada protein haiwan kerana tiada kolestrol, tiada hormon pertumbuhan,antibiotik dan racun perosak. Tiada perisa tambahan dan rempah serta tidak berasid. Ia juga tidak perlu dimasak dan tiada lemak tepu. Oleh kerana majoriti bahagian badan seperti tulang,kulit,otot dan organ dalaman mengandungi protein dengan mengambil spirulina ia dapat membantu memperkuat fungsi setiap satunya. Ia juga membantu pemecahan lemak dan membantu pembentukan kolagen serta pemulihan tisu. Spirulina juga mempunyai 70% protein berkualiti tinggi. Bertemu lagi esok.......

No comments:

Post a Comment